Zespół Interdyscyplinarny
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie nałożyła obowiązek utworzenia w każdej gminie zespołu interdyscyplinarnego w celu integrowania i koordynowania działań podmiotów i specjalistów podejmujących działania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie w środowisku lokalnym.
Zarządzeniem Nr 9.2012 Wójta Gminy Stare Juchy z dnia 25 styczeń 2012 r. powołany został Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Starych Juchach
W skład Zespołu Interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
- Gminny Ośrodka Pomocy Społecznej w Starych Juchach
- Komendy Powiatowej Policji w Ełku
- Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starych Juchach
- oświaty
- ochrony zdrowia
- organizacji pozarządowej
- Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej w Sądzie Rejonowym w Ełku
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku
- Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ełku
Pracami Zespołu Interdyscyplinarnego w Starych Juchach kieruje Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego - Pani Barbara Bujnowska - tel. 87 619 94 31
Obsługę administracyjno-biurową Zespołu zapewnia Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starych Juchach ul. Ełcka 17, 19-330 Stare Juchy, tel. 87 619 94 31.
Zespół Interdyscyplinarny działa na mocy ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz towarzyszących jej regulacji prawa miejscowego. Podstawowym działaniem Zespołu jest realizacja działań określonych w gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrona ofiary przemocy, a także integrowanie i koordynowanie działań podmiotów działających na rzecz ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Zadania te są wykonywane w szczególności przez:
- inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie,
- dokonywanie diagnozy problemu przemocy w rodzinie,
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielenia pomocy w środowisku lokalnym.
PROCEDURA “NIEBIESKIE KARTY”
Podejmowanie interwencji w środowisku wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę “Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie.
Prawo do wszczęcia procedury “Niebieskie Karty” posiadają przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia.
Wszczęcie procedury “Niebieskie Karty” następuje przez wypełnienie formularza “Niebieska Karta – A” w przypadku powzięcia w toku prowadzonych czynności służbowych lub zawodowych, podejrzenia stosowania przemocy wobec członków rodziny lub w wyniku zgłoszenia przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.
Rozwiązaniem problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach zajmują się grupy robocze.
Prace w ramach grup roboczych prowadzone są w zależności od potrzeb zgłaszanych przez Zespół Interdyscyplinarny lub wynikających z problemów występujących w indywidualnych przypadkach.
Do zadań grup roboczych należy, w szczególności:
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy
- dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.
Zakończenie procedury “Niebieskie Karty” następuje w przypadku:
- ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy albo
- rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań.